De obicei știi precis ce vrei să spui; dar cât din ceea ce vrei să spui ajunge, de fapt, la celălalt?
Ajunge întotdeauna miezul, esența a ceea ce gândești? Sau simți uneori că n-ai reușit să transmiți decât coaja; datele aride; înțelepciunea convențională?
Nu știm răspunsul. Depinde de cât de articulat, de convingător și de memorabil poți fi atunci când spui ceva în public; prin viu grai ori prin scris – principalii noștri vectori de comunicare. Contează, firește, și dezinvoltura – sau lipsa ei (de obicei n-avem o problemă să ne argumentăm punctul de vedere în fața prietenilor, dar o ședință de board pe același subiect sau o postare pe blogul companiei ne intimidează; oare de ce?).
SCOPUL ACESTUI ATELIER e să reducă decalajul între ceea ce ai de spus de fapt și ceea ce reușești în final să transmiți celorlalți. O combinație neconvențională de public speaking & public writing, cu exerciții și tips&tricks care te vor ajuta să înțelegi cum se văd lucrurile de la celălalt capăt al firului – și ce poți face pentru a te exprima în public mai clar, mai viu, mai memorabil.
Atelierul “EXPRESS YOURSELF”, organizat și găzduit de Fundația Friends For Friends, este un experiment out-of-the-box creat de Letiția Lucescu, autor de cursuri și coach, și Mona Dîrțu, jurnalist & trainer de writing & storytelling. Credem că e un atelier potrivit pentru oamenii care, atunci când iau cuvântul în ședință – sau atunci când atașează documentul migălit ore în șir – simt că n-au reușit totuși să spună tot ce aveau de spus.
Atelierul e de folos, credem noi, și pentru echipe din companii (pentru care vom face cu plăcere customizare în funcție de obiective concrete) dar și pentru oameni obișnuiți, care vor să-și șlefuiască mesajul – și să poată spune celorlalți, fără inhibiții, ceea ce au de spus.
Structura atelierului
ZIUA 1
- CUM EȘTI TU, DE FAPT? Ce te definește, ca persoană? Care-s “predicatele” care te conduc, care-s stările emoționale pe care le ai? Ți-e greu să vorbești în public / să scrii? Care-s blocajele? Soluții, tips & tricks.
+ Studii de caz stângăcii; de ce apar; care este impactul; cum poți scăpa de ele.
+ Exemple de management al emoțiilor; exerciții; tips & tricks.
- TU ȘI CELĂLALT. Definește-ți publicul + definește-ți obiectivul de comunicare. Cartografiere publicuri & ajustare mesaje. Care sunt barierele pe care nu le-ai putut depăși până acum? Introspecție & posibile soluții. Studii de caz (speech&writing).
- FII PREGĂTIT. Clarifică ceea ce ai de spus/scris. Documentează-te, caută argumente & exemple, fă-ți o structură. Presar-o cu storytelling și-apoi pune-te în papucii celuilalt. Exercițiu “față în față cu Avocatul Diavolului”: fii pregătit să-ți aperi punctul de vedere în fața contraargumentelor; antrenează-ți prezența de spirit; fortifică-ți încrederea în sine.
+ Cum îți construiești un “elevator speech”
+ Cum îți revizuiești discursul (speech&writing) pentru a neutraliza contraargumentele previzibile
ZIUA 2
- EXPRESS YOURSELF. Fă-ți un “fir roșu” și delimitează contextul (prilejul, audiența, canalul de livrare). Stabilește-ți tonul, stilul, obiectivul + limita de timp&spațiu. Metode de testare a mesajului & studii de caz de “expressing yourself” (speech + writing).
+ Conexiunea cu audiența & butoanele publicului. Ancorele cu cititorul/ascultătorul.
+ “Prima repetiție generală”.
- MANAGEMENTUL ATENȚIEI PUBLICULUI. Attention-span-ul și “parabola prietenului de pe deal”. Variabile situaționale și gestionarea “dezastrelor”.
+ “A doua repetiție generală”. Impromptu speech / impromptu writing.
+ Analiză situațională & sharing de experiențe
- REALITY CHECK 360°. Key learnings post-livrare mesaj. Obiectivare, revizuire, next steps.
+ Auto-evaluare: ce-a mers bine, ce n-a funcționat. Matricea personală.
+ Evaluare: cum ceri feedback / feedforward. Matricea publicului.
Cum înglobezi feedback-ul & feedforward-ul în pregătirea următorului moment de “express yourself”.
DETALII TEHNICE DESPRE PROGRAM
FORMATUL: Atelier – momente de teaching alternate cu exerciții, simulări, lucru pe echipe
GRUPA: Max. 14-16 participanți
DURATA: 2 zile a câte 8 ore fiecare (pauza de lunch inclusă)
OBIECTIV GENERAL: Transfer de modele, metode și tips&tricks de scriere aplicabile de a doua zi
OBIECTIVE SPECIFICE: Le stabilim împreună, în funcție de obiectivele de business ale companiei și despre nevoile concrete ale participanților
MATERIALE PRELIMINARE: Pentru designul atelierului – și, ulterior, a exercițiilor – avem nevoie de articole, newslettere, comunicate, rapoarte, reviste interne etc.
Contact: beatrice.weber@ffff.ro