Creativitatea în conversaţie


Data publicării: 15/11/2012

text de Andreea Vrabie, trendspotter pentru Protein și o prietenă aprigă a ideilor creativo-practice 

Ideile creative cer să fie împărtășite, fie că mediul de comunicare este un articol într-o revistă, sau blog, o carte, sau un simplu status pe Facebook. Însă, ele se dezvoltă cel mai bine atunci când sunt comunicate simplu față-n față. Transmiterea pe cale orală a ideilor este o calitate înnăscută și esențială omului – de la legendele împartășite prin viu grai de strămoșii noștri, până la sesiunile de networking profesional.

Margaret Mead, antropolog cultural, spunea: ”Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it’s the only thing that ever has.” Și presupun că nu avea în minte o rețea online. Când aduci oamenii într-un loc fizic, energia ideilor discutate depășește suma lor luate în mod separat.

Conversația a atins nivelul de artă în secolul al XII-lea în Franța, când Marchiza de Rambouillet și-a deschis apartamentul persoanelor de vază în căutare de dialog intelectual. Prin a sa Chambre Bleue s-au perindat filosofi, scriitori, artiști, sau oameni de știință precum Le Rochefoucauld, Madame de Sevigne, sau Francois de Malhebre.

Un veac mai târziu se înființa Lunar Society of Birmingham, un club informal de dicuție. James Watt, Benjamin Franklin și restul membrilor își spuneau în glumă “lunarticks”. Lasând jovialitatea la o parte, clubul a fost creditat pentru contribuția la Revoluția Industrială.

Ideea a fost preluată și de Gertrude Stein la începutul secolului trecut. Printre obișnuiții salonului din Rue du Fleurs se aflau Pablo Picasso, Henri Matisse, Guillaume Apollinaire și Ernest Hemingway.

Întorcându-ne în prezent, John Brockman, fondatorul Edge.org, a înființat The Reality Club. Steven Pinker, Naomi Wolf, Mihaly Csikszentmihalyi, Steven Levy, Richard Dawkins sunt doar câțiva dintre membrii comunității. Scopul conversațiilor față-n față este cel mai bine formulat de Edge: ”To arrive at the edge of the world’s knowledge, seek out the most complex and sophisticated minds, put them in a room together, and have them ask each other the questions they are asking themselves.”

Însă, exemplele de mai sus nu susțin că trebuie să fii un intelectual, sau o persoană de seamă a societății pentru a purta un dialog inteligent, natural și generator de energie creativă. Cred că ați simțit cum ideile se extind, iar perspectivele se schimbă după o ședință de Creative Fitness Studio, sau după un talk în Mansarda Fundației. Măcar pentru o seară pe lună uitați de internet, ieșit în club și mutați paharul cu vin pe propria masă, înconjurați de oameni nerăbdători să discute.

Sursa foto