Un autobuz numit inițiativă


Data publicării: 06/03/2012

text de Diana Bercu, navigator de sinapse

Mai mulți necunoscuți închiși într-un autobuz care, timp de 3 zile, merge încontinuu cu viteza considerabilă de 60 de mile pe oră (aproximativ 100 km/oră) – acesta nu mai este tagline-ul unui thriller, ci punctul de formare al unei noi comunități de pasionați de tehnologie, programare, software și nu în ultimul rând, de aventură. Dar cel mai important, Startup Bus este la originea unor inițiative întotdeauna revoluționare. Uită că te-au învățat ai tăi când erai mic să nu vorbești cu străinii pentru că poate fi periculos și pentru că nu știi niciodată ce ți se poate întâmpla. Acum ești suficient de mare să poți intra în vorba cu ei fără să te temi. În continuare, nu știi niciodată ce ți se poate întâmpla, dar în cazul inițiativelor precum Startup Bus poți fi sigur că rezultatul va fi unul pozitiv, o experiență de viață folositoare, posibil revelatoare.

Ce este mai exact Startup Bus? Fondatorul inițiativei, Elias Bizannes, o descrie ca fiind o competiție pe roți între mai multe nuclee de ”hackers, hipsters, hustlers” care nu se cunosc între ei, fiecare nucleu reprezentând un stat american diferit. Echipele se îmbarcă în autobuze special echipate cu wifi și tot ce este necesar pentru a rezista trei zile pe drumuri și pornesc spre Austin, Texas. Scopul călătoriei lor este de a ajunge la SxSW, un festival anual dedicat tehnologiilor interactive și digitale, muzicii și filmului. Odată ajunși în Austin, participanții trebuie să coboare scările autobuzelor gata să îi impresioneze pe posibilii sponsori prezenți la SxSW cu proiectul la care au lucrat pe tot parcursul drumului – pentru că timp de 3 zile trebuie să lucreze împreună și să vină cu o idee nouă de proiect legat de software și tehnologii interactive și cu un plan exact de implementare a acesteia.

Echipa câștigătoare a competiției primește aprecierea celoralți și (posibil) sponsorizare financiară din partea magnaților aflați la SxSW pentru punerea în aplicare a inițiativei ce a luat naștere pe drum. În orice caz, chiar dacă sponsorizarea nu se găsește pe loc, participanții care cred cu tărie în ideea lor pot continua să își caute sponsorizare și după terminarea competiției. Așa ia naștere un nou tip de om de afaceri: buspreneurul (altfel zis, un antrepenor care lucrează în autobuz și ale cărui idei de afacere iau naștere din mers).

Startup Bus este un mod inteligent și original de a cheltui 299$, cât costă înscrierea, plus banii pe care trebuie să îi dai pe mâncare, cazarea în Austin și biletul pentru SxSW. Suma plătită inițial îți asigură însă pentru trei zile compania unora dintre cele mai de seamă creiere creative din regiunea în care te afli și garanția că străinii care te bat la cap cu ideile lor nu vor să-ți facă nici un rău.

Dacă toată povestea asta cu străinii care vin cu idei de posibile afaceri în timp ce se află în autobuz pare o glumă, ei bine, asta a și fost la început. Inițial, Elias Bizzanes a propus într-o doară ideea finalizării unui proiect în drumul dinspre San Francisco spre festivalul de tehnologii SxSW, din Austin. Oamenii l-au luat însă în serios și, ca o consecință a popularizării intense a inițiativei în social media, Elias s-a văzut nevoit să facă rost de un autobuz în care să urce 25 de oameni dispuși să creeze ceva inovativ. Au rezultat 6 prototipuri funcționale de servicii web.

Asta se întâmpla în 2010. Acum, în 2012, în competiție s-au înscris autobuze din 10 regiuni americane – New York, Silicon Valley, Florida, Cincinnati, Los Angeles, Louisiana, Mexico, Las Vegas, Washington, Boston, la care se adaugă și o primă ediție a competiției pe tărâm european. În Europa, prima ediție a Startup bus a avut loc la sfârșitul anului trecut, mai exact începând cu 4 decembrie, autobuzele plecând din Amsterdam spre centrul european al Google, în Zurich. Ediția americană a competiției se va desfășura începând cu 6 martie 2012, câștigătorii urmând să fie aleși pe 11 martie.

Iar dacă inițiativa a fost la început o glumă, înscrierea în proiect nu este. Pentru a participa, trebuie să te faci remarcat și să fii invitat de unul dintre ”conducătorii” de autobuz – reprezentanții desemnați pentru fiecare regiune. Dacă le dovedești că ești un designer web, programator sau antreprenor deosebit de motivat și de talentat, poți avea șansa de a fi invitat să aplici prin intermediul site-ului oficial. Urmează apoi ca organizatorii să analizeze toate CV-urile primite, să îi cheme pe cei mai buni la interviuri, ca în final în autobuz să se urce doar creme de la creme din domeniu.

Acum să revenim la străini – parcă nu mai par așa neprietenoși când auzi că te-ar putea ajuta să te numeri printre cei care au lucrat la o aplicație deosebit de șmecheră pentru iPad și iPhone, nu?  Trăim vremuri în care 72 de ore alături de niște străini nu mai reprezintă iadul absolut ci brainstormingul cel mai productiv. Gata, am crescut.