Bursele Superscrieri pentru tineri jurnaliști din presa locală

UPDATE decembrie 2023. Echipele bursiere selectate sunt redacțiile Observator de Covasna, Bihoreanul, Focus Press și Buletin de București. Urmează mentoratul și realizarea materialelor.
—-

UPDATE. Ne bucurăm să suplimentăm programul cu încă două burse, susținute de Departamentul de Stat al S.U.A.
Cu această ocazie, prelungim termenul pentru aplicații – până pe 15 noiembrie.

—-

Ne dorim să încurajăm includerea și/sau profesionalizarea de tineri jurnaliști în echipele redacțiilor locale, prin acest program susținut financiar de Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România și Departamentul de Stat al S.U.A. 

 

Programul constă în:

– oferirea a 4 burse X 9.300 lei pentru susținerea tinerilor din cadrul redacțiilor locale în realizarea unor materiale/serii documentate în profunzime pe subiecte de interes public, local sau național

– suport editorial printr-un program de mentorat alături de reprezentanți ai două dintre cele mai de impact redacții independente de investigații: Recorder (Cristian Delcea) și RISE Project (Ana Poenariu)

– decontarea cheltuielilor aferente muncii de documentare

 

SCOPUL BURSELOR este să încurajeze redacțiile locale să investească și să creeze oportunități pentru includerea și profesionalizarea de noi generații de tineri jurnaliști și chiar studenți în componenta echipei lor.

Dincolo de suportul financiar și editorial, ne dorim ca prin acest program să contribuim la consolidarea unei rețele de jurnalism colaborativ, în care punctele centrale și locale să lucreze împreună pentru dreptul oamenilor la informare.

 

GHIDUL APLICANTULUI

CUM SE FACE ÎNSCRIEREA

Formularul de înscriere se descarcă de aici – Formular aplicație Burse Superscrieri – și se trimite completat la adresa burse.superscrieri@ffff.ro.
IMPORTANT! Dacă nu ai primit confirmare pentru înscriere, te rugăm să ne contactezi la ana.drula@ffff.ro.

CALENDARUL DERULĂRII BURSELOR

  • Înscrieri: 14 septembrie – 31 octombrie 15 noiembrie
  • Evaluare înscrieri: până pe 15 decembrie 2023
  • Anunț proiecte câștigătoare: decembrie 2023
  • Perioada realizare materiale & mentorat: decembrie 2023 – mai 2024
  • Întâlnire cu organizatorii și mentorii: ianuarie 2024
  • Publicare: până la finalul lunii mai 2024

 

CINE POATE APLICA

Invităm echipe de câte doi jurnaliști din redacțiile locale din presa din România, dintre care cel puțin unul dintre membrii echipei are sub 30 de ani.
Tinerii jurnaliști pot fi deja parte din echipa redacției sau pot fi special înrolați în echipă cu ocazia acestui proiect.
Aceștia pot fi inclusiv studenți, întrucât ne dorim ca redacțiile locale să prezinte oportunități celor interesați de jurnalism și comunicare înainte de a absolvi și de a fi atrași către alte zone.

 

ÎN CE CONSTĂ APLICAȚIA

Echipele de jurnaliști din presa locală trebuie să propună un subiect pe care vor să-l realizeze, alături de un plan de abordare. Încurajăm subiecte locale de interes public, dar tema se poate extinde și către subiecte cu acoperire națională.

Aplicația constă în completarea formularului de înscriere + anexarea unui acord scris de publicare/difuzare semnat de redactorul-șef/editorul publicației (vezi la finalul formularului de aplicație).

 

POATE AVEA O ECHIPĂ MAI MULT DE DOI MEMBRI?

Da. Echipele vor avea un titular de proiect și unul sau mai mulți coechipieri, cu condiția ca cel puțin unul dintre aceștia să aibă sub 30 de ani și, ideal, să fie cât mai la început cu experiența jurnalistică. Titular de proiect este considerat autorul care trimite aplicația și își asumă publicarea materialului rezultat și tot el este cel căruia i se va vira bursa, el urmând să o gestioneze în funcție de contribuția fiecărui coechipier.

 

CÂTE PROIECTE POATE ÎNSCRIE O ECHIPĂ?

Maximum 3 proiecte.

 

CE TIP DE MATERIALE PUTEȚI PROPUNE

Ne dorim să încurajăm în cadrul programului documentarea de reportaje, investigații, portrete de persoane publice sau cu influență în sfera publică, proiecte de jurnalism explicative, jurnalism de date, în format text/video/audio, ca material unic sau ca serie.

Propunerile de subiecte sunt la alegerea echipelor și pot fi din orice sferă (politic, social, educație, mediu etc.). Încurajăm subiectele locale, dar pot fi și subiecte cu acoperire națională.

 

CÂND ȘI CUM SE ACORDĂ SUPORTUL FINANCIAR AL BURSELOR

Cele patru burse, în valoare de 9.300* fiecare, vor fi virate titularilor de proiect câștigători astfel:

  1. Prima tranșă (70% din sumă), în termen de șapte zile lucrătoare de la semnarea contractului de cesiune neexclusiva de drepturi de autor.
  2. A doua tranșă (restul de 30%), în termen de 7 zile lucrătoare de la publicarea proiectului.

Organizatorii lasă la latitudinea titularilor de proiect să gestioneze sumele transferate în funcție de contribuția membrilor echipei la materialul final.

*Suma de 9.300 lei este acordată în sumă netă, taxele fiind suportate de organizatori.

Cheltuieli de documentare:

Organizatorii vor deconta cheltuieli aferente procesului de documentare în valoare maximă de 7450 lei pentru fiecare echipă.

Cheltuielile eligibile ce vor fi decontate sunt pentru cazare, masă și transport (transport în comun, taxi, transport cu mașina personală), inclusiv taxele aferente cazării, transportului (de ex. taxe de oras, taxe de drum/autostradă, taxe de pod, taxe de aeroport etc.)

Suma de 7450 lei va fi achitată în două tranșe, după cum urmează:

  • Prima tranșă constă într-un avans spre decontare în valoare de 4970 lei, achitată în termen de șapte zile lucrătoare de la semnarea contractului de cesiune neexclusivă de drepturi de autor între Organizator și titularul de proiect.
  • A doua tranșă constă într-un avans spre decontare în valoare de 2480 lei și se va achita în contul titularului de proiect numai după justificarea costurilor ocazionate de realizarea proiectului, efectuate din prima tranșă încasată de la Organizator și în urma prezentării unui raport narativ justificativ.
  • UPDATE: dacă suma alocată pentru documentare nu se cheltuiește / justifică, se va restitui fundației.

Justificarea cheltuielilor se acceptă pentru cheltuielile efectuate doar în legătură cu derularea proiectului, dacă sunt desfășurate în intervalul de timp agreat conform regulamentului de participare, doar pe baza documentelor fiscale justificative și a unui raport de activitate narativ.

Cheltuielile de cazare și transport ocazionate cu vizita de 3 zile în redacția-mentor vor fi suportate de Organizator.

Ghidul pentru decontarea cheltuielilor îl găsiti aici.

 

ÎN CE CONSTĂ PROGRAMUL DE MENTORAT

Fiecare echipă bursieră va avea ca mentori jurnaliști din redacțiile Recorder sau RISE Project.
Programul de mentorat va debuta cu o vizită de 3 zile în redacția-mentor, unde vor putea pregăti împreună cu mentorii planul de abordare pentru realizarea subiectelor.

Pe parcursul documentării, echipele vor beneficia de ghidajul jurnaliștilor din redacțiile mentore pentru definirea unghiului de abordare, planul de documentare, definitivarea produsului finit (redactare/editare).

Ana Poenariu
Jurnalistă de investigație RISE Project & OCCRP

 

 

Cristian Delcea
Jurnalist (din 2006) și co-fondator Recorder (din 2017).

CINE VA SELECTA PROIECTELE CÂȘTIGĂTOARE ȘI CRITERIILE DE SELECȚIE

Jurnaliștii din redacțiile mentore, RISE Project și Recorder, vor evalua aplicațiile conform unor criterii și vor alege echipele cu care vor lucra pe perioada mentoratului.

Criteriile:

  1. Componenta tânără din echipă
  2. Motivația proiectului propus
  3. Unghiul de abordare al temei
  4. Relevanță
  5. Originalitate/Inovație

 

UNDE VOR FI PUBLICATE MATERIALELE

Candidații se obligă să garanteze acordul publisherului/difuzorului pentru proiectul propus. Acordul scris al acestuia va fi transmis odată cu formularul de aplicație.

Totodată, materialele vor fi preluate și pe canalele publicațiilor mentore, Recorder și RISE Project.

 

CRITERII DE DESCALIFICARE LA ÎNSCRIERE

  1. Aplicația este incompletă.
  2. Echipa care propune proiectul nu conține cel puțin un membru sub 30 de ani.
  3. Datele despre candidați și/sau portofoliile acestora includ neadevăruri și/sau falsuri.
  4. Există dovezi că titularul aplicației sau membrii echipei au încălcat Codul Deontologic Unic al presei românești, adoptat la Convenția Organizațiilor Media din octombrie 2009.
  5. Subiectele propuse pentru realizare au primit alte forme de finanțare în cadrul redacției.