Cum schimbăm lumea cu puțină hârtie și lipici ?


Data publicării: 07/03/2013

Articol de Roxana Rugină, BridgeMaker între România și Franța, pasionată de comunicare, culturi emergente și industrii creative 

În continuarea seriei de eroi creativi, astăzi întoarcem lumea cu fundul în sus și răscolim profilul celui de-al doilea artist din topul celor mai iubiți artiști contemporani în 2012 după Banksy. El se prezintă ca “€œfotografist”, ceea ce ar fi un fel de amestec între fotografie și street art. Dacă ar fi să-i dăm nume de personaj în română, eu l-aș numi Răsturnătorul. În limbajul creativilor, clar intră la categoria 3 în 1: the Thinker, the Creator & the DOer. Să vedem acum cine e JR și care e strategia din spatele pălăriei lui creative.

JR: fotograful care vrea să schimbe lumea… PE DOS
JR este, poate, singurul fotograf francez care a reușit să aibă o carieră internațională de succes cu ajutorul unui aparat foto găsit la metrou, în Paris. Constrâns de calitatea lentilelor, artistul era nevoit la început, să facă portrete la câțiva centimetri distanță de subiect. Dar metoda lui depășește tehnica la capitolul creativitate și curaj. În afara legii, la propriu, JR se joacă cu imaginile și le transformă în ACȚIUNE. După 12 ani de fotografiat străzi și oameni, mesajele lui JR, lipite peste tot în lume, dezvoltă ideea de «artă în acțiune» într-unul din cele mai mari proiecte participative de artă urbană.

AICI găsiți un video ca să vă faceți o impresie despre proiectele lui.

Portretele gigant ale artistului francez au făcut înconjurul lumii în ultimii ani. 78944 de fotografii expuse în 9564 de locații sunt ultimele cifre afișate pe site-ul proiectului Inside Out, cu care JR a câștigat premiul TEDPrize în 2011. Acest premiu e oferit unei persoane deosebite care dorește să schimbe lumea. Artistul ales a vrut «să transforme lumea în sens invers, din interior spre exterior». Așa că noi ne-am gândit să-i întoarcem proiectele pe dos și să vedem cum face ce face.

Cu o viziune lipsită poate de romantism în ochii unora, dar cu siguranță model pentru cei care caută formule de creativitate practică, JR îmi stârnește de mult timp curiozitatea. După ce l-am ascultat vorbind la Ted Talks de câteva ori, am extras aici o serie de învățături de la artistul care a convins milioane de oameni să i se alăture ideii sale. Cum zicea, «nu arta, ci ceea ce faci cu ea contează», deci să trecem la acțiune cu câteva învățături:

1. Gândește în perspectivă.  
«Decât să îi dai unuia un pește, mai bine îl înveți să pescuiască»
Am aflat de pe net că de 12 ani, JR fotografia și lipea afișe pe străzi de unul singur. Până într-o zi, când s-a gândit cum ar fi dacă el ar putea să se ocupe doar de print. Adică oamenii să se fotografieze singuri, să-i dea poza și el să le trimită înapoi portretele de dimensiuni mari ca ei să le lipească unde vor în oraș.
O idee mai simplă decât credeam l-a transformat dintr-un simplu fotograf în project maker și vizionar. De notat e cum JR face switch-ul magic în procesul de implementare al ideilor folosind inversarea.

2. Soluția e întotdeauna la îndemână. Trebuie doar să te uiți în jur.
Street art-ul se adresează celor care nu merg la muzeu și, de aceea, explică JR că el și-a dorit să ofere lumii expoziții gigant cu intrare liberă. Deși sună bine până aici, strada nu este însă nici cel mai sigur loc și nici cel mai ușor de accesat. Călătorind adesea în locuri periculoase – JR povestește aici cum ajuns în India – află că dacă lipește colajele în stradă, va fi arestat. În acel moment a trebuit să găsească o soluție.
Cunoscând efectele luminii ca-n palmă, s-a gândit să lipească afișele în alb, fără să mai fie nevoit să dea explicații poliției. La ceva timp, portretele de pe pereți se developau singure cu ajutorul prafului care se așeza pe hârtia lipicioasă, proaspăt scoasă din tipar.
Pe lângă faptul că are idei bune, JR își execută proiectele cu imaginație și gândire aplicată, cucerind una dintre cele mai mari galerii din lume, strada.

3. Folosește mesaje puternice, universale și rămâi flexibil
Pe pagina de Facebook Inside Out sunt înșirate zeci de exemple și motivații ale participanților la proiectul Inside Out. De la asocierea unui proiect de ciclism sau de educație și până la refacerea unor orașe devastate de inundații, incendii sau cutremure, creativitatea și dorința participanților de a schimba status quo-ul este la fel de puternică. Schimbarea este cuvântul cheie, iar acesta este mesajul cu care JR atrage oameni din toată lumea în proiectul lui :
“I wish for you to stand up for what you care about by participating in a global art project, and together we’ll turn the world…INSIDE OUT.”
Pe cât de încăpățânat este să schimbe percepțiile cu ce face, tot pe atât JR rămâne deschis la colaborare. La TEDPrize își pune conceptul pe masă și primește în schimb bani. Cu ce câștigă își transformă ideea în support și lansează o platformă globală. Acum nu mai fotografiază, ci explorează potențialul creativ al celorlalți cu un format foto de dimensiuni mari pus la dispoziție gratis.

4. Renunță la control. Ajută-i pe ceilalți să producă schimbarea pe care vrei să o vezi în lume.
Prin mesajul lui, JR se adresează fiecăruia dintre noi apăsând pe câteva taste sensibile: global, important, împreună, transformăm lumea. Dorința lui este ca ceilalți să-și poată exprima ideile. Singurul lucru pe care îl cere e să ne mobilizăm.
Cu o platformă cârlig de care ceilalți și-au agățat repede speranțele, schimbarea lumii pe dos a venit de la sine. Cu milioane de participanți din cele patru colțuri ale lumii care au răspuns proiectului, Inside Out a devenit locul unde oamenii își spun povestea legată de cele mai bine intenționate cauze: peace, diversity, environment, justice, play, hope, dignity, community, future, love.
Shapeshifter l-aș numi pentru cum a transformat un proiect personal într-un proiect global. Dorința sa de a produce o schimbare a luat forma unui support generos, oferit oamenilor ca ei să-și poate spune povestea.

5. Rămâi atașat valorilor tale
Pe un ton mai puțin radical, dar la fel de încruntat ca anti-publicitarii din cartea lui Naomi Klein, No Logo, JR spune «No credit, no sponsors, no logo». Tipul își desfășoară întreaga activitate după principiul că mărcile nu au ce căuta în proiectele sale. Arta sa este despre oameni și cu oameni, iar susținerea de care are nevoie nu poate veni decât de la aceștia, nu de la bănci, sponsori sau branduri. Deviza No logo pare să îi dea libertatea de-a face proiecte în afara legii. Să nu uităm că majoritatea afișelor sunt lipite ilegal.
Curajos, nu? Ca toți creativii care ne plac de altfel.

Aici e unul dintre cele mai cunoscute proiecte ale sale, Face 2 Face: o serie de portrete despre israelieni și palestinieni, muncitori, cu aceeași meserie, dar de origine diferită. Lipite unele lângă altele, afișele sunt postate de ambele păƒrti ale zidurilor care îi separムîn țara lor.
Trypticul ăsta a lui JR îl am și eu lipit pe peretele meu de acasă, în hol. Îmi aduce aminte în fiecare zi când ies din casă c-ar fi bine să ne uităm mai de aproape la ceilalți și să vorbim mai mult unii cu alții. Pentru că da, împreună putem schimba lumea, din interior spre exterior.
Acum gata, la acțiune!