Logo Premiile Superscrieri

Premiile Superscrieri - Superscrieri ediția XIII

Superscrieri ediția XIII
2023-2024

Despre Ediția Superscrieri XIII

În contextul unui an electoral extrem de important pentru democrația din România și, totodată, pe fondul unor evenimente din peisajul media care generează tot mai mult dezbateri despre independența editorială și finanțarea de proiecte editoriale de impact, ne dorim ca Superscrieri să adreseze un vechi elefant din cameră, tot mai vizibil și dureros pentru jurnalismul de astăzi.

Unul dintre principiile de aur ale jurnalismului este sintetizat în expresia „follow the money”. Cu alte cuvinte, dacă vrei să afli ce interese sunt într-o situație sau alta, cine ce are de câștigat, nu trebuie decât să te uiți unde se duc banii.
Presa liberă din România se pricepe destul de bine la a lua urma banilor – o dovedesc zecile de anchete, multe dintre ele premiate la Superscrieri (vezi chiar Superscrierea Anului 2023).

Problema este că fix aceeași presă, cu foarte puține excepții, are mari probleme în a-și asigura propria finanțare. Altfel spus, dacă poate găsi banii care intră în diverse buzunare, nu poate găsi banii care să-i intre în propriile buzunare. Superscrieri XIII va fi o ocazie de a încerca să vedem cum poate presa liberă să continue să dea de urma banilor, dar să înceapă să dea și de proprii bani.

Pentru că, fără surse de finanțare, presa are două variante: fie dispare, fie este nevoită să facă compromisuri care, de cele mai multe ori, nu sunt în interesul publicului. Iar noi, publicul, vom avea nevoie întodeauna de informații.

Înscrierile la cele 9 categorii de concurs pentru ediția curentă s-au încheiat.

Nominalizează la premiul special Animal Welfare în România.

NOMINALIZĂRILE EDIȚIEI – VOTEAZĂ & DONEAZĂ pentru premiul Superscrierea Cititorilor.

 

Premiile Superscrieri - Superscrieri ediția XIII

Calendar

  • până pe 31 ianuarie 2024 – aplicații la cele 9 categorii principale de concurs
  • februarie 2024 – nominalizări publice la premiile onorifice și la premiile speciale de susținere
  • aprilie 2024 – anunț nominalizați/publicul votează Superscrierea Cititorilor
  • mai 2024 – Gala de Premiere
  • Vom anunța și alte evenimente pe parcursul ediției.

Regulament & premii

CE SUNT PREMIILE SUPERSCRIERI ȘI CUI SE ADRESEAZĂ

Competiţia promovează jurnalismul de profunzime şi scrierea creativă despre oameni, evenimente şi momente reale.

Premiile Superscrieri sunt menite celor care se încăpățânează să documenteze subiectele pe care le consideră relevante, indiferent de numărul de click-uri probabile; celor care, pentru a înțelege cum stau lucrurile de fapt, se documentează tenace, până la ultima sursă; celor care scriu/filmează cu grijă, cu discernământ și cu talent – indiferent că e vorba despre oameni, despre evenimente, despre țara noastră în general.

Poveștile bine spuse, credem noi, chiar pot schimba lucruri: atitudini, judecăți și prejudecăți, cutume, norme, uneori chiar legi; și mai credem că schimbarea adevărată așa se întâmplă – de jos în sus.

Pornind de la aceste premise, deschidem competiția Premiile Superscrieri pentru toți autorii de limbă română – consacraţi sau nu, din presa tipărită sau de pe platforme digitale ori TV/video, jurnalişti sau bloggeri, profesionişti sau amatori. Nu impunem niciun fel de limite de vârstă, sex, domiciliu, naționalitate.

Superscrieri își propune să încurajeze în continuare și autorii care publică, în limba română, materiale de impact în Republica Moldova. Aceștia se pot înscrie la oricare categorie de concurs, mai puțin la categoria Presă locală. Trebuie doar să bifeze în formularul de înscriere mențiunea că materialul nu a fost publicat România.

Membrii juriului pot propune în competiție materiale valoroase care nu au fost înscrise de autori.

IMPORTANT DE ȘTIUT:

SUNT ELIGIBILE materialele publicate/difuzate – în orice mediu, tipărit sau electronic – în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023.

PERIOADA LIMITĂ ÎN CARE VĂ PUTEȚI ÎNSCRIE, pe baza formularului online, este până pe 31 ianuarie 2024.

DE REȚINUT: Completând formularul de înscriere, vă dați acordul că materialele pe care le înscrieți în concurs vor putea fi expuse și citate de către Fundația Friends For Friends (FFFF), cu menționarea numelor autorilor, în scopul promovării concursului și a câștigătorilor.

Toate datele personale colectate prin formularul de înscriere vor fi strict utilizate în desfășurarea proiectului Superscrieri.

TAXA DE PARTICIPARE este de 20 lei/fiecare lucrare înscrisă și se face exclusiv online, direct din formularul de înscriere. Suma cumulată din taxele pe care voi, candidații, le plătiți pentru înscriere, va merge, în final, către autorul recompensat cu Premiul Juriului 2023.

NU IMPUNEM NICIO LIMITĂ pentru nr. de materiale / participant / categorie de concurs; puteți candida cu un număr nelimitat de materiale. EXCEPȚIE DOAR categoria Audio/Podcast (vezi detalii la descrierea categoriei).

FOȘTI MEMBRI AI JURIULUI pot participa în concurs doar după o pauză de o ediție în care nu au jurizat.

DETALII TEHNICE:

a) Pentru materialele text:

Materialul trebuie trimis sub forma unui .pdf, cu o dimensiune maximă de 20 MB. Eventualele fotografii/ilustrații care însoțesc materialul pot fi încărcate și ele în acest .pdf.

Avem o limită maximă de 50.000 de semne (cu tot cu spații) – suficientă, credem noi, pentru a acoperi complexitatea oricărui tip de subiect; în caz că materialul original e mai lung, vă rugăm să trimiteți, ca aplicație, o versiune de max. 50.000 de semne (cu tot cu spații) și să ne furnizați, la final, linkul către materialul original;

Aveți grijă ca materialul înscris în competiție să fie corect redactat în termeni de ortografie; diacriticele sunt obligatorii;

Aveți grijă și la formatări; recomandăm font Times New Roman corp 12, cu paragrafe clar delimitate (tab-uri sau interspațieri).

b) Pentru materialele video înscrise la categoria TV & video jurnalism:

Asigurați-vă că link-urile pe care le furnizați juraților sunt funcționale; în baza lor va fi făcută jurizarea (nu vă solicităm upload/transfer de fișiere video, doar link-uri către materiale).

 

CALENDAR Premiile Superscrieri XIII:

până pe 31 ianuarie 2024 – aplicații la cele 9 categorii principale de concurs

februarie 2024 – nominalizări publice la premiile onorifice și la premiile speciale de susținere

aprilie 2024 – anunț nominalizați/publicul votează Superscrierea Cititorilor

mai 2024 – Gala de Premiere

Vom anunța și alte evenimente pe parcursul ediției.

AȚI PUTEA AJUNGE ÎN SITUAȚIE DE DESCALIFICARE DACĂ APLICAȚIA:

Nu respectă termenul limită de trimitere (31 ianuarie 2024, ora 00:00)

Nu respectă termenul de publicare a materialului cu care candidați (1 ianuarie – 31 decembrie 2023);

Nu include toate datele solicitate în formularul de înscriere și/sau juriul constată că acestea includ neadevăruri/falsuri;

Nu respectă condițiile tehnice de redactare a materialului (limba română, cu diacritice și formatare text, limită de semne, link valid pentru video);

Se înscrie la o categorie în care materialul nu se încadrează (vezi definițiile și criteriile de categorie specificate în regulament);

Există dovezi că titularul aplicației sau membrii echipei au încălcat Codul Deontologic Unic al presei românești, adoptat la Convenția Organizațiilor Media din octombrie 2009.

Dat fiind specificul clar definit al Premiilor Superscrieri și faptul că există categorii de concurs explicit definite, alte materiale precum poeziile, comunicatele de presă, cărțiile, scenariile etc. nu sunt eligibile.

Odată materialele înscrise în concurs, acestea nu mai pot fi modificate (conţinut, categorie, înlocuire cu alt material etc).

 

CATEGORIILE DE CONCURS

REPORTAJ
(pe un subiect din anul curent, de preferat)

Această categorie premiază abordări originale, creative, care aduc un suflu nou în prezentarea unui eveniment sau a unui fenomen pe un subiect din anul curent (2022).

Sunt încurajate materiale în care se ocolesc clișeele de abordare și în care o documentare solidă, riguroasă, de profunzime, este pusă în valoare de scriitură.

OPINIE
(pe un subiect din anul curent, de preferat)

Această categorie premiază o perspectivă personală sau o luare de poziție bine argumentată și originală față de evenimente/personaje/fenomene legate de subiecte din anul curent, din România sau din afara țării.

Opiniile pot fi prezentate pe bloguri și site-uri personale și deopotrivă pe alte canele precum platforme social media, comunități online, canale de streaming-uri video (vblogs) și audio (podcast).

TV&VIDEO-JURNALISM
Această categorie premiază povești și abordări originale care folosesc mijloacele video pentru a aduce un subiect de non-ficțiune în atenția publicului.

Pot fi ediții speciale, episoade/serii, transmisiuni din cadrul unor emisiuni TV sau alte canale media.

INVESTIGAȚIE
Această categorie premiază forța și claritatea unei documentări ce aduce în atenția publică un subiect relevant și de interes pentru societate. Sunt eligibile materialele distincte sau seriile de materiale, cu sau fără componentă multimedia.

FOTOGRAFIA ANULUI ÎN MEDIA (MASS/SOCIAL)
Fotografie de presă, reprezentativă pentru anul 2023, care poate de una singură descrie un moment crucial în societate, un punct relevant al unui material documentar sau o etapă artistică importantă în evoluția unui fotograf. Fotografia trebuie să fi fost publicată în 2023, în orice mediu, tipărit sau online, inclusiv în social media.

Criterii de jurizare

RELEVANȚA JURNALISTICĂ – cât de important e subiectul pe termen mediu sau lung pentru public
IMPACT VIZUAL – capacitatea fotografiei de a atrage atenția, dincolo de informația jurnalistică oferită
CREATIVITATE/ORIGINALITATE – capacitatea fotografiei de a livra informația într-un mod nou
POVESTE/EMOȚIE – capacitatea imaginii de a susține singură o știre sau o poveste, în lipsa unui caption text însoțitor
TEHNICA – abordarea tehnică concretă și respectarea unor detalii tehnice

PRESĂ LOCALĂ
Această categorie premiază subiecte importante, de impact, publicate în presa locală în ultimul an, indiferent de genul jurnalistic și formatul în care sunt prezentate.

AUDIO/PODCAST
Categoria premiază o poveste spusă într-un singur material audio sau mai multe episoade care au un fir narativ cursiv (=o serie) din emisiuni radio sau din branduri audio de non-ficțiune, care reprezintă demersuri de clarificare a unui subiect de interes public. Interviurile stil podcast se încadrează doar dacă reprezintă acest demers. Juriul va evalua exclusiv componenta audio, nu și montajul video în cazul materialelor care conțin și această componentă.

– Fiecare realizator poate participa în concurs cu maximum 3 povești, fie că sunt reprezentate în materiale singulare sau în mai multe episoade.
– Pentru o poveste spusă într-o serie de mai multe episoade, participanții sunt rugați să identifice și să înscrie maximum 3 episoade relevante care au un fir narativ cursiv (eventual primele 3) și să precizeze în formular că este vorba despre o serie mai lungă.

DEBUT JURNALISTIC
Această categorie premiază materiale realizate de jurnaliști la început de carieră, care se remarcă prin talent și dedicație în prezentarea unor subiecte de interes (indiferent de genul jurnalistic și format) – publicate în ultimul an. Pot fi și materiale colaborative, realizate în echipă cu alți jurnaliști profesioniști.

CIVIC INFLUENCERS
Categoria se adresează celor care creează conținut în spirit civic sau social în mediul online, pe orice platformă (FB, Instagram, TikTok, Youtube, blog etc.) sub formă scrisă/video/audio/foto și care:

– urmăresc să aducă la cunoștința publicului o temă socială de importanță generală pentru societate, într-un mod responsabil
– care încurajează implicarea civică
– care au un rol educativ pe diverse subiecte.
Premiem autorul și materialul (tema abordată) cu cea mai mare relevanță pentru această categorie. Acceptăm materiale stand alone și serii de materiale care constitutie o poveste integrată. Credem că această categorie nouă poate ajuta la combatarea dezinformării, extremismului și polarizării.

Criterii de jurizare

    • Conținut informativ coerent
    • Relevant pentru societate
    • Impact pozitiv
    • Reach-ul nu va fi criteriu definitoriu, ci calitatea materialului și mesajul vor fi prioritare

Condiții de înscriere:

    • Nu se pot înscrie materiale produse în urma unor parteneriate plătite cu branduri comerciale. Dacă autorul abordează tema respectivă și în materiale independente, acestea din urmă pot fi înscrise.
    • Nu se pot înscrie autori și/sau materiale rezultate în urma colaborării cu autorități publice.

Fiind o categorie largă, de inovație, ne lăsăm libertatea de a rafina aceste criterii pe parcurusul jurizării, împreună cu juriul dedicat categoriei.

Definirea direcțiilor/criteriilor de jurizare

CRAFT – Materialul este fluent și imersiv, iar construcția narațiunii sau argumentării e solidă, cu firul roșu bine evidențiat. Argumentele, exemplele și referințele (date, citate, fapte) sunt integrate natural.

DOCUMENTARE – Documentare de substanță, din multiple surse, pe mai multe straturi. Jurnalistul folosește interviul, observația directă și alte tipuri de material documentar; acolo unde este cazul, conturează contexul. În cazul unui subiect de pe agenda publică, aduce obligatoriu informație nouă.

IMPACT – Materialul a generat sau are potențialul de a produce rezultate, de la cifre de audiență, la generarea de schimbări de atitudini sau măsuri sistemice, la nivel micro sau macro. Vom lua în calcul, eventual, și viralizarea / citarea / preluarea unui material, existența unor replici sau materiale de follow-up (mai ales la opinie). De asemenea, vor fi punctate materiale care produc schimbări la nivel de proceduri, politici publice sau generează reacții ale instituțiilor (mai ales la investigație și reportaj).

NOVELTY FACTOR – Autorul găsește perspective noi, non-standard, de a spune povestea. Includem aici integrarea de conținut multimedia sau de unelte de vizualizare a datelor, dar și abordări narative curajoase. De asemenea, punctăm materiale care propun interpretări noi ale unor subiecte (de la greenwashing la asistați social).

ACTUALITATE – Subiectul e relevant pentru timpul prezent.

 

JURIZARE

Evaluarea materialelor se face de către un juriu format din peste 20 de membri cu reputație în jurnalism, mass-media sau alte domenii din sfera comunicării. Jurizarea constă în trei faze: acordare de punctaje în două reprize și dezbatere, în funcție de criteriile de jurizare. Punctajele nu vor fi făcute publice.

Conflict de interese

Membrii juriului nu vor nota acele lucrări care i-ar putea pune în conflict de interese, de exemplu:

– Există un motiv personal sau profesional care afectează obiectivitatea în evaluarea lucrărilor;

– Pot fi înscrise în competiție materialele realizate în cadrul programelor Bursele Superscrieri (dacă acestea sunt publicate în termenul prevăzut de Regulament). Jurații care au participat și la selecționarea propunerilor de proiecte pentru a fi realizate în cadrul programelor de burse se vor recuza de la jurizare, chiar dacă pentru acest program au evaluat doar idei de proiecte și nu materialele finale.

 

CATEGORII DE PREMII

Vor fi anunțați mai întâi nominalizații, apoi locurile 1, 2 și 3 pentru fiecare categorie și premiile speciale.

Juriul poate decide neacordarea unui premiu 1 sau a premiului Superscrierea Anului dacă niciun material nu întrunește criteriile și calitățile unei superscrieri.

 

I. PREMIILE SUPER SPECIALE

(premiile mari ale competiției, oferite de juriu și de public, dintre categoriile de concurs)

Premiul Juriului – toată suma adunată din taxa de participare în concurs

Superscrierea Anului – 3.000 de euro (net)

Superscrierea Cititorilor – 3.000 de euro (net)

Superscrierea Anului, în valoare de 3.000 de euro, va fi acordată de juriu unui material înscris care poate fi premiat şi la categoria la care a fost înscris şi care îndeplineşte cel puţin două din următoarele criterii:

  • A avut un impact vizibil/a schimbat o lege, percepţii, a mişcat cumva o comunitate
  • A furnizat informaţii noi sau a adus o lumină nouă asupra unui subiect pentru care opinia publică era deja formată
  • Are capacitatea de a genera emoţie/solidaritate publică
  • Superscrierea Anului se acordă numai prin întrunirea a două treimi din voturile juraţilor.

Premiul Juriului, constituit din suma strânsă din taxa de înscriere, poate fi acordat de jurați unui autor, indiferent dacă acesta a participat sau nu cu o lucrare în competiție, unei instituții/redacții sau unui proiect de non-ficțiune. Asemeni celorlalte premii, și Premiul Juriului va fi acordat în concordanță cu misiunea și obiectivele Superscrieri.

 

II. PREMIILE PRINCIPALE, de CATEGORIE

(premiile pentru cele 9 categorii de concurs, stabilite de juriu)

Premiul 1 la fiecare categorie – 1.500 de euro (net)

Premiile 2 și 3 – produse oferite de sponsori

 

III. PREMIILE SPECIALE DE ÎNCURAJARE

(premii deschise către cei care vor să susțină zone specifice ale storytelling-ului; oferite de FFFF împreună cu diverși susținători)

Premiul pentru „Animal Welfare în România” – 600 de euro și cadouri

 

IV. PREMIILE ONORIFICE

(premii de recunoaștere, menite să deschidă competiția și către alte manifestări ale storytelling-ului care nu sunt acoperite de categoriile de concurs; oferite de FFFF cu consultarea juriului și a publicului)

* vom anunța premiile onorifice ale ediției în luna februarie, când vom deschide nominalizările și pentru publicul larg pentru o parte dintre ele.

 

SUPER SUCCES!

citește regulamentul în pagină separată

Înscrie-te

AUDIO/PODCAST

Categoria premiază o poveste spusă într-un singur material audio sau mai multe episoade care au un fir narativ cursiv (=o serie) din emisiuni radio sau din branduri audio de non-ficțiune, care reprezintă demersuri de clarificare a unui subiect de interes public. Interviurile stil podcast se încadrează doar dacă reprezintă acest demers. Juriul va evalua exclusiv componenta audio, nu și montajul video în cazul materialelor care conțin și această componentă.

– Fiecare realizator poate participa în concurs cu maximum 3 povești, fie că sunt reprezentate în materiale singulare sau în mai multe episoade.
– Pentru o poveste spusă într-o serie de mai multe episoade, participanții sunt rugați să identifice și să înscrie maximum 3 episoade relevante care au un fir narativ cursiv (eventual primele 3) și să precizeze în formular că este vorba despre o serie mai lungă.

CIVIC INFLUENCERS

Categoria se adresează celor care creează conținut în spirit civic sau social în mediul online, pe orice platformă (FB, Instagram, TikTok, Youtube, blog etc.) sub formă scrisă/video/audio/foto și care:

– urmăresc să aducă la cunoștința publicului o temă socială de importanță generală pentru societate, într-un mod responsabil
– care încurajează implicarea civică
– care au un rol educativ pe diverse subiecte.
Premiem autorul și materialul (tema abordată) cu cea mai mare relevanță pentru această categorie. Acceptăm materiale stand alone și serii de materiale care constitutie o poveste integrată. Credem că această categorie nouă poate ajuta la combatarea dezinformării, extremismului și polarizării.

Condiții de înscriere:

  • Nu se pot înscrie materiale produse în urma unor parteneriate plătite cu branduri comerciale. Dacă autorul abordează tema respectivă și în materiale independente, acestea din urmă pot fi înscrise.
  • Nu se pot înscrie autori și/sau materiale rezultate în urma colaborării cu autorități publice.

DEBUT JURNALISTIC

Această categorie premiază materiale realizate de jurnaliști la început de carieră, care se remarcă prin talent și dedicație în prezentarea unor subiecte de interes (indiferent de genul jurnalistic și format) – publicate în ultimul an. Pot fi și materiale colaborative, realizate în echipă cu alți jurnaliști profesioniști.

INVESTIGAȚIE

Această categorie premiază forța și claritatea unei documentări ce aduce în atenția publică un subiect relevant și de interes pentru societate. Sunt eligibile materialele distincte sau seriile de materiale, cu sau fără componentă multimedia.

OPINIE

(pe un subiect din anul curent, de preferat)

Această categorie premiază o perspectivă personală sau o luare de poziție bine argumentată și originală față de evenimente/personaje/fenomene legate de subiecte din anul curent, din România sau din afara țării.

Opiniile pot fi prezentate pe bloguri și site-uri personale și deopotrivă pe alte canele precum platforme social media, comunități online, canale de streaming-uri video (vblogs) și audio (podcast).

PRESĂ LOCALĂ

Această categorie premiază subiecte importante, de impact, publicate în presa locală în ultimul an, indiferent de genul jurnalistic și formatul în care sunt prezentate.

REPORTAJ

(pe un subiect din anul curent, de preferat)
Această categorie premiază abordări originale, creative, care aduc un suflu nou în prezentarea unui eveniment sau a unui fenomen pe un subiect din anul curent din care premiem materiale (2022).
Sunt încurajate materiale în care se ocolesc clișeele de abordare și în care o documentare solidă, riguroasă, de profunzime, este pusă în valoare de scriitură.

TV&VIDEO-JURNALISM

Această categorie premiază povești și abordări originale care folosesc mijloacele video pentru a aduce un subiect de non-ficțiune în atenția publicului.

Pot fi ediții speciale, episoade/serii, transmisiuni din cadrul unor emisiuni TV sau alte canale media.

FOTOGRAFIA ANULUI ÎN MEDIA (MASS/SOCIAL)

Fotografie de presă, reprezentativă pentru anul 2023, care poate de una singură descrie un moment crucial în societate, un punct relevant al unui material documentar sau o etapă artistică importantă în evoluția unui fotograf. Fotografia trebuie să fi fost publicată în 2023, în orice mediu, tipărit sau online, inclusiv în social media.

Criterii de jurizare

RELEVANȚA JURNALISTICĂ – cât de important e subiectul pe termen mediu sau lung pentru public
IMPACT VIZUAL – capacitatea fotografiei de a atrage atenția, dincolo de informația jurnalistică oferită
CREATIVITATE/ORIGINALITATE – capacitatea fotografiei de a livra informația într-un mod nou
POVESTE/EMOȚIE – capacitatea imaginii de a susține singură o știre sau o poveste, în lipsa unui caption text însoțitor
TEHNICA – abordarea tehnică concretă și respectarea unor detalii tehnice

Juriu


  • Vlad Stoicescu – președintele juriului

  • Alice Iacobescu

  • Cătălin Striblea

  • Codruța Simina

  • Cristian Leonte

  • Dan Duca

  • Dan Radu

  • Daniel Condurache

  • Dragoș Pătraru

  • Emilia Șercan

  • Irina Păcurariu

  • Iulia Roșu

  • Marius Comper

  • Mona Dîrțu

  • Mihai Ghiduc

  • Oana Giurgiu

  • Paula Herlo

  • Paul Radu

  • Robert Schwartz

  • Tudor Mușat

  • Alex Gâlmeanu – juriu Fotojurnalism

  • Ileana Szasz – juriu Fotojurnalism

  • Octav Ganea – juriu Fotojurnalism

  • Monica Jitariuc – juriu Civic Influencers

  • Diana Filimon – juriu Civic Influencers

  • Andrei Ciurcanu – juriu Animal Welfare în Ro

Susținătorii ediției


  • partener de creștere

  • partener de creștere

  • partener de creștere

  • partener de creștere

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

Edițiile Superscrieri