Logo Premiile Superscrieri

Premiile Superscrieri - Ediția #11

Ediția #11
2021-2022

Despre Ediția #11 Superscrieri

FELICITĂRI CÂȘTGĂTORILOR EDIȚIEI #11!
Poți revedea aici livestream-ul decernării.

——

Cuvinte cheie ale ediției: PRESA LOCALĂ, WALTER ROBINSON, SPOTLIGHT

Tema ediției #11 este PRESA LOCALĂ. Considerăm că e un moment bun să ne îndreptăm mai activ și către presa locală – care ar trebui să reprezinte un adevărat motor în menținerea democrației și a unei societăți bine educate și informate.

Astfel, am creat o nouă categorie principală de concurs pe care o dedicăm presei locale. Ne propunem să mergem pentru prima dată în țară, să-i cunoaștem pe cei care fac muncă relevantă și să-i încurajăm în demersurile lor, creând o legătură între central și local.

Invitat special. Îl vom avea alături de noi la evenimentele din București pe Walter Robinson, cel care a condus echipa Spotlight din cadrul publicației Boston Globe în investigația care a primit în 2003 premiul Pulitzer pentru Public Service.

Filmul „Spotlight”, premiat cu Oscar și la baza căruia stă investigația condusă de Walter Robinson, va fi pretext pentru vizitele noastre din local și pornirea discuției despre importanța presei locale.
Vom anunța toate aceste evenimente pe parcurs.

Principalele upgradeuri ale ediției:

  • Introducem noi categorii principale de concurs: în locul categoriei Portret introducem trei noi categorii: Presă locală, Audio/Podcast și Debut jurnalistic.
  • Valoarea premiilor aproape se dublează: Superscrierea anului/3000 de euro, iar premiile I de categorie devin 1.500 de euro
  • După 2 ediții celebrate doar online, Superscrieri merge în orașe în 2022, pentru a sprijini presa locală și a arăta că munca lor este importantă și relevantă.
  • Noi membri ai juriului: Barbu Mateescu, Dan Radu, Liviu Avram, Octav Ganea, Răzvan Exarhu.
Premiile Superscrieri - Ediția #11

Calendar

  • până pe 31 ianuarie 2022 – aplicații la cele 8 categorii principale de concurs
  • ianuarie – februarie 2022 – nominalizări publice la premiile onorifice și la premiile speciale de susținere
  • februarie – martie 2022 – jurizare
  • aprilie 2022 – anunț nominalizați/publicul votează Superscrierea Cititorilor
  • mai 2022 – Ziua Superscrieri și, în următoarea zi, Gala de Premiere
  • februarie – aprilie 2022 – evenimentele din centrele locale din țară

Regulament & premii

CE SUNT PREMIILE SUPERSCRIERI ȘI CUI SE ADRESEAZĂ

Competiţia promovează jurnalismul de profunzime şi scrierea creativă despre oameni, evenimente şi momente reale.

Premiile Superscrieri sunt menite celor care se încăpățânează să documenteze subiectele pe care le consideră relevante, indiferent de numărul de click-uri probabile; celor care, pentru a înțelege cum stau lucrurile de fapt, se documentează tenace, până la ultima sursă; celor care scriu/filmează cu grijă, cu discernământ și cu talent – indiferent că e vorba despre oameni, despre evenimente, despre țara noastră în general.

Poveștile bine spuse, credem noi, chiar pot schimba lucruri: atitudini, judecăți și prejudecăți, cutume, norme, uneori chiar legi; și mai credem că schimbarea adevărată așa se întâmplă – de jos în sus.

Pornind de la aceste premise, deschidem competiția Premiile Superscrieri pentru toți autorii de limbă română – consacraţi sau nu, din presa tipărită sau de pe platforme digitale ori TV/video, jurnalişti sau bloggeri, profesionişti sau amatori. Nu impunem niciun fel de limite de vârstă, sex, domiciliu, naționalitate.

Superscrieri își propune să încurajeze în continuare și autorii care publică, în limba română, materiale de impact în Republica Moldova. Aceștia se pot înscrie la oricare categorie de concurs. Trebuie doar să bifeze în formularul de înscriere mențiunea că materialul nu a fost publicat România.

Membrii juriului pot propune în competiție materiale valoroase care nu au fost înscrise de autori.

IMPORTANT DE ȘTIUT:

SUNT ELIGIBILE materialele publicate/difuzate – în orice mediu, tipărit sau electronic – în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021.

PERIOADA LIMITĂ ÎN CARE VĂ PUTEȚI ÎNSCRIE, pe baza formularului online, este până pe 31 ianuarie 2022.

DE REȚINUT: Completând formularul de înscriere, vă dați acordul că materialele pe care le înscrieți în concurs vor putea fi expuse și citate de către Fundația Friends For Friends (FFFF), cu menționarea numelor autorilor, în scopul promovării concursului și a câștigătorilor.

Toate datele personale colectate prin formularul de înscriere vor fi strict utilizate în desfășurarea proiectului Superscrieri.

TAXA DE PARTICIPARE este de 20 lei/fiecare lucrare înscrisă și se face exclusiv online, direct din formularul de înscriere. Suma cumulată din taxele pe care voi, candidații, le plătiți pentru înscriere, va merge, în final, către autorul recompensat cu Premiul Juriului 2021.

NU IMPUNEM NICIO LIMITĂ pentru nr. de materiale / participant / categorie de concurs; puteți candida cu un număr nelimitat de materiale.

MATERIALELE SCRISE/GÂNDITE ÎN ALTE LIMBI și traduse ulterior în română nu sunt eligibile, din păcate; Premiile Superscrieri se adresează exclusiv autorilor de limbă română.

DETALII TEHNICE:

a) Pentru materialele text:

Materialul trebuie trimis sub forma unui .pdf, cu o dimensiune maximă de 20 MB. Eventualele fotografii/ilustrații care însoțesc materialul pot fi încărcate și ele în acest .pdf.

Avem o limită maximă de 50.000 de semne (cu tot cu spații) – suficientă, credem noi, pentru a acoperi complexitatea oricărui tip de subiect; în caz că materialul original e mai lung, vă rugăm să trimiteți, ca aplicație, o versiune de max. 50.000 de semne (cu tot cu spații) și să ne furnizați, la final, linkul către materialul original;

Aveți grijă ca materialul înscris în competiție să fie corect redactat în termeni de ortografie; diacriticele sunt obligatorii;

Aveți grijă și la formatări; recomandăm font Times New Roman corp 12, cu paragrafe clar delimitate (tab-uri sau interspațieri).

b) Pentru materialele video înscrise la categoria TV & video jurnalism:

Asigurați-vă că link-urile pe care le furnizați juraților sunt funcționale; în baza lor va fi făcută jurizarea (nu vă solicităm upload/transfer de fișiere video, doar link-uri către materiale).

 

CALENDAR Premiile Superscrieri #11:

până pe 31 ianuarie 2022 – aplicații la cele 8 categorii principale de concurs

ianuarie – februarie 2022 – nominalizări publice la premiile onorifice și la premiile speciale de susținere

februarie – martie 2022 – jurizare

aprilie 2022 – anunț nominalizați/publicul votează Superscrierea Cititorilor

mai 2022 – Ziua Superscrieri și, în următoarea zi, Gala de Premiere

februarie – aprilie 2022 – evenimentele din centrele locale din țară

 

AȚI PUTEA AJUNGE ÎN SITUAȚIE DE DESCALIFICARE DACĂ APLICAȚIA:

Nu respectă termenul limită de trimitere (31 ianuarie 2022, ora 00:00)

Nu respectă termenul de publicare a materialului cu care candidați (1 ianuarie – 31 decembrie 2021);

Nu include toate datele solicitate în formularul de înscriere și/sau juriul constată că acestea includ neadevăruri/falsuri;

Nu respectă condițiile tehnice de redactare a materialului (limba română, cu diacritice și formatare text, limită de semne, link valid pentru video);

Aplicația înscrie lucrarea la o categorie în care aceasta nu se încadrează (vezi definițiile și criteriile de categorie specificate în regulament);

Există dovezi că titularul aplicației sau membrii echipei au încălcat Codul Deontologic Unic al presei românești, adoptat la Convenția Organizațiilor Media din octombrie 2009.

Dat fiind specificul clar definit al Premiilor Superscrieri și faptul că există categorii de concurs explicit definite, alte materiale precum poeziile, comunicatele de presă, cărțiile, scenariile etc. nu sunt eligibile.

PLUS: Odată materialele înscrise în concurs, acestea nu mai pot fi modificate (conţinut, categorie, înlocuire cu alt material etc).

 

CATEGORIILE DE CONCURS

REPORTAJ
(pe un subiect din anul curent, de preferat)

Această categorie premiază abordări originale, creative, care aduc un suflu nou în prezentarea unui eveniment sau a unui fenomen pe un subiect din anul curent (2021).

Sunt încurajate materiale în care se ocolesc clișeele de abordare și în care o documentare solidă, riguroasă, de profunzime, este pusă în valoare de scriitură.

OPINIE
(pe un subiect din anul curent, de preferat)

Această categorie premiază o perspectivă personală sau o luare de poziție bine argumentată și originală față de evenimente/personaje/fenomene legate de subiecte din anul curent, din România sau din afara țării.

Opiniile pot fi prezentate pe bloguri și site-uri personale și deopotrivă pe alte canele precum platforme social media, comunități online, canale de streaming-uri video (vblogs) și audio (podcast).

TV&VIDEO-JURNALISM
Această categorie premiază povești și abordări originale care folosesc mijloacele video pentru a aduce un subiect de non-ficțiune în atenția publicului.

Pot fi ediții speciale, episoade/serii, transmisiuni din cadrul unor emisiuni TV sau alte canale media.

INVESTIGAȚIE
Această categorie premiază forța și claritatea unei documentări ce aduce în atenția publică un subiect relevant și de interes pentru societate. Sunt eligibile materialele distincte sau seriile de materiale, cu sau fără componentă multimedia.

FOTOJURNALISM
Poți opta între subcategoriile de premiu Fotografie documentară și Fotografie de news.

IMPORTANT. Caption-urile trebuie traduse și în limba engleză.

Fotografie documentară: o serie de imagini (maximum 12 imagini – minimum 6) care prezintă povestea unui om, a unei comunități sau a unui fenomen.

Criterii de jurizare
RELEVANȚA SOCIALĂ – cât de important e subiectul dpdv social
IMPACT VIZUAL – capacitatea seriei de a atrage atenția, dincolo de informația brută oferită, include multiple aspecte care în mod ideal sunt prezente simultan (compoziție, cromatică, grafică)
RELEVANȚA ÎN TIMP – cât de relevant este documentarul pe termen lung pentru societate
DOCUMENTARE – cât de complex și complet a fost documentat subiectul și câtă substanță aduce în fața publicului
INOVAȚIE – capacitatea seriei de a livra informația într-un mod nou, tehnic și emoțional.

Fotografie de news: o fotografie care prezintă un eveniment de știri, planificat sau spontan.

Criterii de jurizare
RELEVANȚA SOCIALĂ – câtă informație relevantă aduce în atenția publicului imaginea, servind scopul inițial de informare
IMPACT VIZUAL – capacitatea imaginii de a atrage atenția, dincolo de informația brută oferită, include multiple aspecte care în mod ideal sunt prezente simultan (compoziție, cromatică, grafică)
RELEVANȚA ÎN TIMP – cât poate supraviețui imaginea dincolo de ciclul de știri de 24 de ore
NEWSWORTHINESS – cât de capabilă este imaginea să susțina singură o știre, în lipsa unui caption sau a unui articol.
INOVAȚIE – capacitatea imaginii de a livra informația într-un mod nou.

Detalii tehnice:

  • la cererea juriului, participanții trebuie să trimită originalul
  • seria de fotografii/fotografia trebuie trimisă în format .pdf

 

PRESĂ LOCALĂ
Această categorie premiază subiecte importante, de impact, publicate în presa locală în ultimul an, indiferent de genul jurnalistic și formatul în care sunt prezentate.

 

AUDIO/PODCAST
Categoria premiază episoade (sau cel mult mini-serii) din emisiuni radio sau din branduri audio de non-ficțiune, care reprezintă demersuri de clarificare a unui subiect de interes public. Interviurile stil podcast se încadrează doar dacă reprezintă acest demers. Focusul este materialul audio și nu editarea/montajul video, în cazul materialelor care conțin și această componentă.


DEBUT JURNALISTIC
Această categorie premiază materiale realizate de jurnaliști la început de carieră, care se remarcă prin talent și dedicație în prezentarea unor subiecte de interes (indiferent de genul jurnalistic și format) – publicate în ultimul an și jumătate. Pot fi și materiale colaborative, realizate în echipă cu alți jurnaliști profesioniști.

 

Definirea direcțiilor/criteriilor de jurizare

CRAFT – Materialul este fluent și imersiv, iar construcția narațiunii sau argumentării e solidă, cu firul roșu bine evidențiat. Argumentele, exemplele și referințele (date, citate, fapte) sunt integrate natural.

DOCUMENTARE – Documentare de substanță, din multiple surse, pe mai multe straturi. Jurnalistul folosește interviul, observația directă și alte tipuri de material documentar; acolo unde este cazul, conturează contexul. În cazul unui subiect de pe agenda publică, aduce obligatoriu informație nouă.

IMPACT – Materialul a generat sau are potențialul de a produce rezultate, de la cifre de audiență, la generarea de schimbări de atitudini sau măsuri sistemice, la nivel micro sau macro. Vom lua în calcul, eventual, și viralizarea / citarea / preluarea unui material, existența unor replici sau materiale de follow-up (mai ales la opinie). De asemenea, vor fi punctate materiale care produc schimbări la nivel de proceduri, politici publice sau generează reacții ale instituțiilor (mai ales la investigație și reportaj).

NOVELTY FACTOR – Autorul găsește perspective noi, non-standard, de a spune povestea. Includem aici integrarea de conținut multimedia sau de unelte de vizualizare a datelor, dar și abordări narative curajoase. De asemenea, punctăm materiale care propun interpretări noi ale unor subiecte (de la greenwashing la asistați social).

ACTUALITATE – Subiectul e relevant pentru timpul prezent.

 

JURIZARE

Evaluarea materialelor se face de către un juriu format din 21 de membri cu reputație în jurnalism, mass-media sau alte domenii din sfera comunicării. Jurizarea constă în trei faze: acordare de punctaje în două reprize și dezbatere, în funcție de criteriile de jurizare. Punctajele nu vor fi făcute publice.

Conflict de interese

Membrii juriului nu vor nota acele lucrări care i-ar putea pune în conflict de interese, de exemplu:

– Există un motiv personal sau profesional care afectează obiectivitatea în evaluarea lucrărilor;

– Pot fi înscrise în competiție materialele realizate în cadrul programelor Bursele Superscrieri (dacă acestea sunt publicate în termenul prevăzut de Regulament). Jurații care au participat și la selecționarea propunerilor de proiecte pentru a fi realizate în cadrul programelor de burse se vor recuza de la jurizare, chiar dacă pentru acest program au evaluat doar idei de proiecte și nu materialele finale.

 

CATEGORII DE PREMII

Vor fi anunțați mai întâi nominalizații, apoi locurile 1, 2 și 3 pentru fiecare categorie și premiile speciale.

Juriul poate decide neacordarea unui premiu 1 sau a premiului Superscrierea Anului dacă niciun material nu întrunește criteriile și calitățile unei superscrieri.

 

I. PREMIILE SUPER SPECIALE

(premiile mari ale competiției, oferite de juriu și de public, dintre categoriile de concurs)

Premiul Juriului – suma adunată din taxa de participare

Superscrierea Anului – 3.000 de euro (net)

Superscrierea Cititorilor – 3.000 de euro (net)

Superscrierea Anului, în valoare de 3.000 de euro, va fi acordată de juriu unui material înscris care poate fi premiat şi la categoria la care a fost înscris şi care îndeplineşte cel puţin două din următoarele criterii:

  • A avut un impact vizibil/a schimbat o lege, percepţii, a mişcat cumva o comunitate
  • A furnizat informaţii noi sau a adus o lumină nouă asupra unui subiect pentru care opinia publică era deja formată
  • Are capacitatea de a genera emoţie/solidaritate publică
  • Superscrierea Anului se acordă numai prin întrunirea a două treimi din voturile juraţilor.

Premiul Juriului, constituit din suma strânsă din taxa de înscriere, poate fi acordat de jurați unui autor, indiferent dacă acesta a participat sau nu cu o lucrare în competiție, unei instituții/redacții sau unui proiect de non-ficțiune. Asemeni celorlalte premii, și Premiul Juriului va fi acordat în concordanță cu misiunea și obiectivele Superscrieri.

 

II. PREMIILE PRINCIPALE, de CATEGORIE

(premiile pentru cele 8 categorii de concurs, stabilite de juriu)

Premiul 1 la fiecare categorie – 1.500 de euro (net)

Cu precizarea că la categoria Fotojurnalism acest premiu se împarte între subcategoriile Fotografie documentară și Fotografie de news.

Premiile 2 și 3 – produse oferite de sponsori

 

III. PREMIILE SPECIALE DE ÎNCURAJARE

(premii deschise către cei care vor să susțină zone specifice ale storytelling-ului; oferite de FFFF împreună cu diverși susținători)

Premiul pentru „Acti-vlogger-ul anului” – 600 de euro și cadouri

 

* pentru acest tip de premii vom primi și nominalizări din partea publicului, pe care le vom deschide în luna ianuarie 2022

 

IV. PREMIILE ONORIFICE

(premii de recunoaștere, menite să deschidă competiția și către alte manifestări ale storytelling-ului care nu sunt acoperite de categoriile de concurs; oferite de FFFF cu consultarea juriului și a publicului)

* vom anunța noile tipuri de premii onorifice în luna ianuarie, când vom deschide nominalizările și pentru publicul larg, doar pentru o parte dintre acestea.

 

SUPER SUCCES!

citește regulamentul în pagină separată

Înscrierile la aceste categorii s-au încheiat

REPORTAJ

(pe un subiect din anul curent, de preferat)
Această categorie premiază abordări originale, creative, care aduc un suflu nou în prezentarea unui eveniment sau a unui fenomen pe un subiect din anul curent (2021).
Sunt încurajate materiale în care se ocolesc clișeele de abordare și în care o documentare solidă, riguroasă, de profunzime, este pusă în valoare de scriitură.

OPINIE

(pe un subiect din anul curent, de preferat)

Această categorie premiază o perspectivă personală sau o luare de poziție bine argumentată și originală față de evenimente/personaje/fenomene legate de subiecte din anul curent, din România sau din afara țării.

Opiniile pot fi prezentate pe bloguri și site-uri personale și deopotrivă pe alte canele precum platforme social media, comunități online, canale de streaming-uri video (vblogs) și audio (podcast).

TV&VIDEO-JURNALISM

Această categorie premiază povești și abordări originale care folosesc mijloacele video pentru a aduce un subiect de non-ficțiune în atenția publicului.

Pot fi ediții speciale, episoade/serii, transmisiuni din cadrul unor emisiuni TV sau alte canale media.

INVESTIGAȚIE

Această categorie premiază forța și claritatea unei documentări ce aduce în atenția publică un subiect relevant și de interes pentru societate. Sunt eligibile materialele distincte sau seriile de materiale, cu sau fără componentă multimedia.

PRESĂ LOCALĂ

Această categorie premiază subiecte importante, de impact, publicate în presa locală în ultimul an, indiferent de genul jurnalistic și formatul în care sunt prezentate.

AUDIO/PODCAST

Categoria premiază episoade (sau cel mult mini-serii) din emisiuni radio sau din branduri audio de non-ficțiune, care reprezintă demersuri de clarificare a unui subiect de interes public. Interviurile stil podcast se încadrează doar dacă reprezintă acest demers. Focusul este materialul audio și nu editarea/montajul video, în cazul materialelor care conțin și această componentă.

DEBUT JURNALISTIC

Această categorie premiază materiale realizate de jurnaliști la început de carieră, care se remarcă prin talent și dedicație în prezentarea unor subiecte de interes (indiferent de genul jurnalistic și format) – publicate în ultimul an și jumătate. Pot fi și materiale colaborative, realizate în echipă cu alți jurnaliști profesioniști.

FOTOJURNALISM - subcategoria Fotografie documentară

Fotografie documentară: o serie de imagini (maximum 12 imagini – minimum 6) care prezintă povestea unui om, a unei comunități sau a unui fenomen.

 

FOTOJURNALISM - subcategoria Fotografie de news

Fotografie de news: o fotografie care prezintă un eveniment de știri, planificat sau spontan.

Juriu


  • Paul Radu – președinte juriu

  • Alice Iacobescu

  • Barbu Mateescu

  • Cătălin Striblea

  • Dan Duca

  • Dan Radu

  • Emilia Șercan

  • Florin Negruțiu

  • Irina Păcurariu

  • Ioana Cîrlig – juriu Fotojurnalism

  • Liviu Avram

  • Marius Comper

  • Marko Risovic – juriu fotojurnalism

  • Mihai Ghiduc

  • Mona Dîrțu

  • Oana Giurgiu

  • Octav Ganea – juriu Fotojurnalism

  • Paula Herlo

  • Robert Schwartz

  • Răzvan Exarhu

  • Vlad Stoicescu

Evenimentele ediției

Ziua Superscrieri - dezbaterea despre importanța presei locale

INVITAȚI:
Cristina Lupu – directoare executivă Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Cristian Leonte – jurnalist co-fondator Info Sud-Est
Codruța Simina – jurnalistă Misreport / președintă APPC (Asociația Profesioniștilor din Presa – Cluj)
Florin Ciucaș – redactor-șef Bihoreanul
MODERATOR: Vlad Tăușance – manager de dezvoltare FFFF

mai mult
Ziua Superscrieri - dezbaterea despre importanța presei locale

Masterclass Superscrieri IAȘI: Alex Nedea

Superscrieri vine la Iași să cunoască jurnaliștii locali, studenții și profesorii de la Jurnalism.

 

Pe 16 martie, ne vedem la Iași cu Alex Nedea de la Recorder, la o discuție moderată de jurnalista Irina Păcurariu, despre importanța presei locale.

mai mult
Masterclass Superscrieri IAȘI: Alex Nedea

Masterclass Superscrieri CONSTANȚA: Dragoș Stanca

Pe 25 martie, ne vedem la Constanța, cu Dragoș Stanca de la Think Digital, la o discuție moderată de Vlad Tăușance, despre importanța presei locale.

mai mult
Masterclass Superscrieri CONSTANȚA: Dragoș Stanca

Masterclass Superscrieri SIBIU: Cristian Delcea

Pe 30 martie, ne vedem la Sibiu cu Cristian Delcea, unul dintre fondatorii Recorder, la o discuție moderată de Ciprian Ciocan (Director Executiv la Fundația Comunitară Sibiu).

mai mult
Masterclass Superscrieri SIBIU: Cristian Delcea

Masterclass Superscrieri CLUJ: Andrei Ciurcanu

Pe 7 aprilie, ne vedem la Cluj cu Andrei CIurcanu, jurnalist RISE Project & OCCRP, la o discuție moderată de Remus Florescu.

mai mult
Masterclass Superscrieri CLUJ: Andrei Ciurcanu

Masterclass Superscrieri ORADEA: Diana Oncioiu

Pe 13 aprilie, ne vedem la Oradea cu Diana Oncioiu (jurnalistă Dela0.ro & Să fie lumină), la o discuție moderată de Octavian Haragoș.

mai mult
Masterclass Superscrieri ORADEA: Diana Oncioiu

Susținătorii ediției


  • partener de creștere

  • partener de creștere

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • sponsor de categorie

  • inițiator FFFF

Edițiile Superscrieri